HISTORIE.

Op 2 juni 1955 richten Jan Willem Markink, Willem Klein Hazebroek, Albert Langeler, H.Lichtenbarg, A.J.Visschers, J.W.Bröcker en H.Markink in het buurtschap Heure bij Borculo een touwtrekvereniging op, genaamd t.t.v. Heure. Niemand kon toen vermoeden dat het vriendenclubje bijna 50 jaar stand zou houden. Sterker nog, dat de vereniging aan de wieg zou staan van de Achterhoekse Touwtrek Bond de voorloper van de huidige Nederlandse Touwtrek Bond.

Uit onvrede over de steeds wisselende regels bij kermistoernooien werd in 1959 de Achterhoekse Touwtrek Bond opgericht. Acht verenigingen waaronder Heure, Ruurlosebroek, Bruil en Medler, deden dat om enige lijn in het touwtrekken te brengen. Jan Willem Markink, de voorzitter van Heure, werd ook benoemd tot voorzitter van de nieuwe bond, een positie die hij tot 1976 zou bekleden. Ondertussen werden er door Heure diverse nieuwe successen behaald, zo als een drietal bondskampioenschappen. Berucht is nog steeds het toernooi van 1963 in Geesteren. Heure probeerde er nieuw schoeisel uit en won promt met elk team alle wedstrijden. Dit leidde tot diverse protesten. Diezelfde dag nog werd een bijzondere algemene ledenvergadering uitgeschreven, waarop het schoeisel van Heure verboden werd verklaard. Toch werd de vereniging in 1963 bondskampioen. In 1964 werd aansluiting gezocht bij de Tug of War International Federation, waar toen slechts drie landen bij aangesloten waren: Engeland, Denemarken en Zweden. Omdat de Achterhoekse Touwtrek Bond de enige internationaal erkende touwtrek bond in Nederland was, werd besloten tot een naamswijziging. In dat zelfde jaar nam de overkoepelende bond met een selectieteam, waarin A.Langeler, J.Luunk en J.W.Bröcker van Heure waren opgenomen, deel aan de eerste Europese Kampioenschappen in Malmö, Zweden. Achter de Engelsen werd een verrassende tweede plaats behaald, voor Zweden en Denemarken. In 1968 werd het derde E.K. touwtrekken gehouden en wel in Borculo. Het tweedaagse evenement werd een succes. Het jaar erop werd in de bondscompetitie overgeschakeld op achttallen in twee gewichtsklassen: 640 kg. en 720 kg. Een periode van twaalf succes volle jaren brak aan. Oude verenigingsnamen verdwenen, nieuwe doken op. Daarnaast verschoof geleidelijk het accent van 720 kg. naar de 640 kg. klasse. In deze jaren werden er verschillende Nederlandse titels binnen gehaald, en werd er in 1980 te Basel met het 560 kg. team een bronzen medaille behaald op de W.K. voor clubteams. Een jaar later werd het 720 kg. team van Heure afgevaardigd als Nationaal team . Dit team behaalde in Folkstone Engeland een derde plaats op de E.K.

Vanaf 1982 werd het wat rustiger rond Heure. De vereniging werd kleiner, zo zeer zelfs dat rond 1985 voor het voortbestaan werd gevreesd. Een injectie in de vorm van een groot aantal jeugdleden blies de vereniging nieuw leven in. De jeugd van Heure timmerde ook flink aan de weg. In 1994 nam de nationale jeugdselectie aan het W.K. in Uppsala Zweden deel met drie jongens van Heure, te weten Wim van Rooyen, Hendrie Weenk en Rene Schepers. Onder barre weersomstandigheden haalde het achttal een nimmer verwachte zilveren medaille, achter St. Colmans uit Ierland. In 2002 zat er één jeugdlid, Robin Boerstoel, in de Nationale selectie die een bronzen plak heeft behaald op de Wereld Kampioenschappen in Zuid Afrika.

Ook bij de senioren is de lijn de laatste jaren weer stijgende. Zo werden er de laatste jaren weer verschillende podiumplaatsen behaald in de verschillende klassen op de Nederlandse Kampioenschappen en in de Oostelijke competitie. In 2000 werd er Internationaal ook weer gepresteerd met een zilveren madaille in de klasse tot 720 kg. op de Wereld Kampioenschappen in Blackpool, Engeland. Het jaar 2003 is zeer gunstig verlopen met twee maal goud, èèn maal zilver voor de senioren en èèn maal brons voor de jeugd in de Oostelijke competitie. Op de Nederlandse Kampioenschappen behaalden de senioren met het 680 kg. team het goud en het 640 kg. en 720 kg. team het zilver. In Assen, op de Europese Kampioenschappen , heeft het 720 kg. team een derde plaats behaald.